Kanvas model perniagaan; Segmen Pelanggan
01
Kanvas model perniagaan; Segmen Pelanggan
Adalah penting bagi seorang
usahawan untuk mengenali dari permulaan bahawa sasaran pelanggan anda tidak
mempunyai kewajiban automatik untuk membeli produk atau perkhidmatan anda.
Walau bagaimanapun, setiap perniagaan yang ingin kekal berdaya maju harus menarik
perhatian sasaran pelanggannya atau menghadapi pembubaran sama ada cepat atau lambat.
Untuk memastikan sesuatu produk
dapat menarik perhatian sasaran pelanggan, sesuatu perniagaan mesti berfungsi
untuk memahami siapa pelanggannya. Ini boleh dikenalpasti dengan menilai persekitaran
pelanggan, pengalaman dan konteks umum. Semua faktor ini menyumbang kepada
bagaimana pelanggan akan bertindak balas terhadap produk anda. Jadi konteks
geografi, demografi dan sosial pelanggan akan menentukan persona pelanggan, serta
mewujudkan sifat pelanggan untuk produk dan perkhidmatan anda.
© Insight Keusahawanan / Wirausaha
berdasarkan konsep Alex Osterwalder
Dalam artikel ini, kita akan
melihat 1) segmen pelanggan, 2) jenis segmen pelanggan, 3) mewujudkan profil
pelanggan (pekerjaan pelanggan, keuntungan pelanggan dan kebencian pelanggan)
dan 4) kajian kes.
APAKAH
SEGMEN PELANGGAN?
Segmen pelanggan adalah
komuniti pelanggan atau perniagaan yang menjadi sasaran untuk penjualan produk
atau perkhidmatan anda. Segmen pelanggan adalah salah satu perkara paling
penting dalam kanvas model perniagaan untuk perniagaan anda. Pengenalpastian
segmen pelanggan adalah kunci kejayaan anda.
Pelanggan boleh dibahagikan
kepada kumpulan yang berbeza berdasarkan keperluan, tingkah laku dan ciri-ciri
lain yang mereka kongsi. Segmen pelanggan juga boleh ditakrifkan melalui
demografi seperti umur, etnik, profesion, jantina, atau faktor psikografik
mereka seperti perbelanjaan, minat, dan motivasi. Organisasi boleh memilih
untuk menyasarkan kumpulan tunggal atau berbilang kumpulan menerusi produk dan
perkhidmatannya.
Dengan memadankan segmen
pelanggan anda kepada cadangan nilai anda, anda boleh mencapai aliran hasil
yang lebih menguntungkan. Oleh itu, adalah penting bagi sesebuah organisasi
memahami pemisahan antara segmen pelanggan yang berbeza dan memilih segmen mana
yang ingin disasarkan. Kemudian, organisasi mesti membuat cadangan nilai dan
menggunakan model perniagaan yang paling sesuai untuk melayani keperluan segmen
pelanggan mereka.
Organisasi boleh
mengkategorikan pengguna ke dalam kumpulan yang berbeza jika mereka mempunyai
ciri-ciri berikut;
1. Kumpulan
pelanggan mempunyai keperluan khusus yang membenarkan pembentukan produk untuk
memenuhi keperluan ini.
2. Kumpulan
memerlukan Saluran Pengedaran yang berasingan untuk dicapai.
3. Kumpulan
memerlukan hubungan dengan pelbagai jenis.
4. Terdapat
perbezaan yang sangat jelas dalam tahap keuntungan setiap kumpulan mewakili
organisasi.
5. Setiap
kumpulan pengguna berasa sangat kuat untuk membayar versi produk atau
perkhidmatan yang berbeza, disesuaikan dengan keutamaan mereka.
JENIS
SEBAGAI PELANGGAN
Mass
Market
Mass market merujuk kepada model bisnes tanpa sasaran yang khusus.
Model bisnes ini tidak membezakan sasaran pelanggan yang mereka mahu.
Tawaran nilai, saluran pengedaran dan perhubungan pelanggan memberikan
fokus kepada pelanggan yang mempunyai masalah atau mahukan nilai yang sama.
Main target – large group of customers. Tawaran
nilai, saluran pengedaran dan hubungan pelanggan adalah untuk penggunaan kepada
sejumlah besar orang yang mempunyai masalah atau keperluan yang memerlukan
pemenuhan. Pengilang untuk peti sejuk akan mempunyai pasaran sasaran yang
sangat luas kerana terdapat pembezaan yang sangat sedikit yang diperlukan oleh
orang-orang dari peti sejuk mereka.
Pasaran niche
Pasar niche merujuk kepada
segmen pelanggan dengan ciri-ciri yang amat jelas dan keperluan yang sangat
khusus. Segmen ini memerlukan, atau agak menjangkakan, produk yang sangat
disesuaikan, dibuat khusus untuk memenuhi keperluan mereka. Oleh itu, proposisi
nilai, saluran pengedaran iklan hubungan pelanggan didefinisikan rapat mengikut
keutamaan segmen pelanggan tertentu ini. Model perniagaan ini adalah perkara
biasa dalam hubungan pembeli pembekal seperti antara pengeluar bahagian kereta
yang sangat bergantung kepada pengeluar kereta untuk menjual produk mereka.
Segmen
Sesetengah perniagaan memilih
untuk menyediakan produk dan perkhidmatan kepada segmen pelanggan yang mungkin
mempunyai variasi yang sangat kecil dalam keperluan dan keperluan mereka.
Organisasi mewujudkan proposisi nilai yang berbeza, saluran pengedaran dan
hubungan pelanggan mengikut perbezaan kecil dalam segmen pelanggan.
Dalam perbankan runcit, bank
akan membuat perbezaan antara pengguna yang bernilai bersih $ 100,000 dan
mereka yang mempunyai nilai bersih $ 500, 000. Perbezaan antara kedua-dua jenis
pengguna adalah kecil tetapi signifikan. Kebiasaannya, bank akan mendapati ia
lebih menguntungkan untuk melabur dalam membuat cadangan harga berasingan,
saluran pengedaran dan hubungan pelanggan untuk kedua-dua segmen pelanggan.
Diversifikasi
Sebuah organisasi yang memilih
untuk memberikan segmen pelanggan terpelbagai pada dasarnya memilih segmen
pelanggan dengan keperluan dan kehendak yang sangat berbeza. Profil pelanggan
mempunyai beberapa pertindihan tetapi disebabkan oleh pelbagai alasan,
organisasi melihat nilai dalam melabur dalam menarik kedua-dua segmen ini. Amazon.com
bermula dengan menjual buku dalam talian. Memandangkan perniagaan itu
berkembang, infrastruktur IT menjadi lebih canggih. Dengan memanfaatkan
cadangan nilai ini, Amazon mula menawarkan infrastruktur IT melalui
perkhidmatan awan kepada pelanggan perniagaan. Oleh itu, Amazon kini mempunyai
pelanggan individu dan pelanggan perniagaan juga.
Platform / pasaran Multi-Sided
Apabila segmen pelanggan
dikaitkan melalui pergantungan, ia menjadikan rasa perniagaan untuk melayani
kedua-dua hujung persamaan. Oleh itu, untuk syarikat kad kredit, bukan hanya
penting bahawa pelanggan memilih untuk menggunakan kad kredit mereka tetapi
sama pentingnya untuk kedai untuk menerima kad kredit mereka. Sekiranya
kedua-dua segmen gagal, yang lain akan secara automatik mengikutinya.
Ringkasnya, ia adalah masalah ayam dan telur. Hari ini, salah satu usaha dalam
talian yang paling berjaya adalah e-bay yang beroperasi dengan platform
Multi-sisi dengan menghendaki kehadiran kedua-dua pembeli dan penjual untuk
kejayaan yang berterusan. Jika eBay tidak mempunyai pangkalan pelanggan yang
mencukupi untuk penjualnya, penjual tidak akan berminat untuk mengiklankan
barangan mereka di eBay. Sebaliknya, jika pembeli tidak mempunyai banyak
penjual untuk dipilih, mereka boleh beralih ke medium lain untuk memenuhi
keperluan mereka.
MEMBUAT
PROFIL PELANGGAN
© Insight Keusahawanan/Wirausaha
berdasarkan konsep Alex Osterwalder
Profil pelanggan
mendefinisikan segmen pelanggan lebih jelas untuk organisasi anda dengan
memahami pekerjaan pelanggan dan menilai kesakitan dan keuntungan pelanggan.
Sebelum membuat profil
pelanggan, seseorang mesti memahami pelbagai archetypes pelanggan biasanya
jatuh ke dalam. Arketipe ini adalah seperti berikut:
1. Seorang Kurator adalah
seseorang yang menyaring banyak maklumat dan pilihan yang tersedia dan
melicinkan pilihan yang berkaitan dengan penontonnya.
2. Seorang Penyiar berkongsi
informasi nilai kepada khalayak yang besar.
3. Tastemaker adalah seseorang
yang mempunyai selera yang sangat spesifik dan diikuti oleh penonton yang
mempunyai citarasa yang sama dan memandang kepadanya untuk memberi isyarat
tentang produk apa yang hendak dicuba dan perkhidmatan apa yang digunakan.
4. Selebriti adalah seseorang
yang mempunyai pengikut yang berdedikasi yang sentiasa berjaga-jaga dengan
kelakuannya daripada melakukan sebarang kesalahan. Tingkah Iakunya akan menjadi
teladan kepada pengikutnya.
Apa
yang cuba diselesaikan oleh Pelanggan (Customer Job)
Customer
Job
merujuk kepada apa yang pelanggan cuba capai dalam kehidupan peribadi dan
profesional mereka. Ia juga merujuk kepada kerja yang mereka cuba lakukan,
keperluan yang mereka cuba penuhi atau masalah yang mereka cuba atasi. Adalah
penting dalam bahagian ini untuk usahawan untuk berfikir dari perspektif
pelanggan untuk lebih memahami hasrat pelanggan.
Pekerjaan
fungsian
Ini adalah tugas dan keputusan
khusus yang pelanggan cuba untuk mencapai dan sedang berusaha ke arah. Mereka
mudah dan mudah ditakrifkan seperti memasak makanan, menyelesaikan kerja rumah
matematik saya, makan lebih sihat sebagai pengguna atau memenuhi KPI sebagai
pekerja.
Pekerjaan
Sosial
Ini menggambarkan bagaimana
seorang pelanggan mahu mempamerkan dirinya dalam suasana sosial. Ini termasuk
mahu muat dengan orang ramai secara sosial, atau mengejar bos dengan
pembentangan di tempat kerja.
Pekerjaan
Peribadi / Emosi
Pelanggan juga berusaha untuk
merasakan cara tertentu. Kebanyakan orang akan bertujuan untuk tergesa-gesa
untuk berjaya dalam tugas yang sukar seperti menyertai triathalon atau makan
malam bersama keluarga mereka setiap malam.
Menyokong
Pekerjaan
Pelanggan juga mengambil atau
membeli nilai, dengan itu menjalankan tugas sokongan. Tiga peranan berikut
menyumbang kepada pekerjaan sokongan:
1. Pembeli bernilai: kerja ini
termasuk pembelian nilai dan boleh meliputi spektrum daripada menilai pilihan
dan alternatif yang tersedia untuk menandatangani penghantaran atau membayar
produk yang telah anda pilih.
2. Pencipta bersama nilai: ini
adalah pekerjaan di mana anda mempunyai tangan langsung dalam penciptaan produk
dengan organisasi. Ini boleh merangkumi idea brainstorming untuk reka bentuk
produk untuk menguji sendiri produk dan menyediakan ulasan secara dalam talian.
3. Pemindahan nilai: pekerjaan
ini mewakili penutupan kitaran hayat penggunaan produk dan dicirikan oleh
pengguna yang melupuskan produk atau memindahkan pemilikan tis kepada orang
lain kerana mereka tidak mempunyai nilai lanjut di dalamnya.
Konteks
Pekerjaan
Walaupun menilai pekerjaan
pelanggan, sama pentingnya untuk menilai konteks di mana pekerjaan itu
dilakukan kerana konteks mempunyai kuasa untuk mempengaruhi jenis pekerjaan itu
sendiri. Untuk menghuraikan, terdapat perbezaan yang ketara antara bagaimana
pelanggan akan mendekati menonton filem dengan anak-anak mereka dan pergi ke
filem dengan yang lain.
Kepentingan
Pekerjaan
Pekerjaan yang berbeza akan
memegang pelbagai kepentingan penting di mata pelanggan bergantung kepada impak
mereka dan keutamaan pelanggan. Adalah penting bagi usahawan untuk mengiktiraf
pekerjaan yang penting bagi pelanggan dan yang mana satu pelanggan boleh dengan
mudah membuang atau mengganti.
Kebencian
Pelanggan (Customer Pain)
Ini adalah syarat yang
menghalang pelanggan daripada mendapatkan pekerjaan yang dilakukan atau
menimbulkan emosi negatif sebelum, semasa atau selepas kerja. Risiko melakukan
pekerjaan atau hasil negatif yang timbul daripada itu juga termasuk dalam
keadaan Pain Pelanggan.
Hasil,
masalah dan ciri yang tidak diingini
Kesakitan pelanggan adalah
jenis berikut: fungsi, sosial, emosi dan sampingan. Ini juga termasuk ciri-ciri
yang tidak menarik kepada pelanggan.
Halangan
Ini adalah kesakitan yang
menghalang pelanggan daripada memulakan pekerjaan atau menghalang pelanggan
dalam menyelesaikan tugas yang diberikan.
Risiko
Ini adalah kemungkinan sesuatu
yang salah atau akibat negatif tindakan.
Kesakitan saraf
Kesakitan pelanggan bervariasi
dalam keparahannya dari melampau hingga sederhana.
Petua untuk menjelaskan rasa
sakit pelanggan
Adalah penting untuk
menyelidiki kedalaman apa yang menyebabkan kesakitan pelanggan supaya kita
memahami dengan mendesak dan pentingnya pelanggan. Oleh itu, jika pelanggan
mengadu tentang dibuat untuk menunggu terlalu lama, seorang usahawan dapat
memahami kesakitan ini dengan lebih baik dengan bertanya berapa lama selepas
mendapat garis tunggu menjadi kesakitan yang tidak tertanggung bagi pelanggan.
Keuntungan
Pelanggan
Keuntungan Pelanggan adalah
hasil atau manfaat yang diinginkan oleh pelanggan. Sesetengah keuntungan akan
diambil oleh pelanggan apabila membeli produk atau perkhidmatan, tetapi yang
lain mungkin mengejutkan bagi mereka yang menyebabkan kegembiraan pelanggan.
Keuntungan adalah jenis berikut: utiliti berfungsi, keuntungan sosial, emosi
positif dan penjimatan kos.
Keuntungan
yang Diperlukan
Ini adalah keuntungan paling
asas yang diharapkan oleh pelanggan ketika membeli produk. Oleh itu seseorang
yang membeli telefon pintar akan mempunyai jangkaan minimum bahawa telefon baru
akan membiarkan dia membuat dan menerima panggilan telefon.
Keuntungan
Dijangka
Ini juga keuntungan asas
tetapi yang tanpa produk atau perkhidmatan masih dapat memenuhi tujuan asasnya.
Oleh itu, walaupun telefon pintar membuat panggilan, kami mengharapkan ia
menjadi anggun dan menarik secara visual.
Keuntungan
yang Diinginkan
Keuntungan ini mewakili
senarai harapan pelanggan. Ini akan menjadi keuntungan yang sangat didambakan
dan dihargai oleh pelanggan dan akan membawa kepada banyak kepuasan pelanggan.
Satu keuntungan yang dikehendaki adalah untuk telefon pintar mudah disegerakkan
dengan peranti lain.
Keuntungan
yang tidak dijangka
Ini adalah keuntungan yang
belum dinyatakan oleh pelanggan. Mereka adalah idea dan inovasi yang mempunyai
kuasa untuk merevolusikan pengalaman pelanggan dengan produk tetapi pelanggan
tidak menyedari mereka dan manfaat potensinya sehingga mereka diperkenalkan.
Skrin Touch adalah keuntungan yang tidak dijangka untuk pelanggan Apple.
Mendapatkan
kaitan
Seorang usahawan yang berjaya
perlu dapat menilai betapa pentingnya untungnya kepada pelanggan. Keuntungan
boleh berbeza-beza dari keperluan penting untuk dimiliki.
Petua
untuk menjelaskan keuntungan pelanggan
Adalah penting untuk mendapat
keuntungan yang jelas bagi pelanggan supaya produk dan perkhidmatan boleh
disesuaikan dengan sewajarnya. Sekiranya keuntungan pelanggan "memerlukan
prestasi yang lebih baik" daripada produk, ia adalah kunci kejayaan produk
bagi organisasi untuk mengetahui tahap prestasi yang akan dilihat sebagai
keuntungan oleh pelanggan. Semakin banyak maklumat mengenai keuntungan
pelanggan, lebih baik cadangan nilai akan merayu kepada segmen pelanggan.
Langkah-langkah
untuk menggunakan RANGKA KERANGKA
Untuk meringkaskan, yang
digariskan di bawah adalah langkah-langkah untuk menggunakan kerangka kerja ini
dengan berkesan;
1. Pilih segmen pelanggan yang
anda ingin analisa secara terperinci.
2. Mengenal pasti tugas-tugas
yang cuba dilakukan oleh pelanggan anda dan sebutkan setiap catatan lekat yang
berasingan
3. Memerhatikan pelanggan
kesakitan termasuk cabaran dan risiko yang dihadapi mereka
4. Tentukan keuntungan yang
akan diperoleh pelanggan
5. Menggariskan pekerjaan,
sakit dan keuntungan demi kesesuaian dan keterukan untuk pelanggan.
Amalan
terbaik & Kesilapan biasa semasa menggunakan FRAMEWORK
Amalan terbaik:
1. Jika anda menyasarkan lebih
daripada satu segmen pelanggan, mempunyai proposisi nilai yang berasingan bagi
setiap segmen. Jika organisasi anda menargetkan pelanggan perniagaan, pastikan
untuk menilai jika anda mempunyai lebih dari satu segmen yang wujud bersama
dalam perniagaan
2. Kerja adalah tugas-tugas
yang cuba diselesaikan oleh pelanggan, isu-isu yang mereka cuba mencari
penyelesaian atau keperluan yang mereka cuba untuk memenuhi. Keuntungan di sisi
lain adalah keputusan khusus yang ingin dicapai oleh pelanggan atau, dalam kes
sakit, elakkan.
3. Jangan terlepas pandang
penting pekerjaan sosial atau emosi. Dalam banyak kes, mereka lebih penting
kepada pelanggan daripada pekerjaan berfungsi.
4. Semasa mencipta profil
pelanggan, adalah penting untuk tidak bermula dengan mengakhiri minda iaitu
tidak mengambil produk atau perkhidmatan anda sendiri semasa mengenal pasti
pekerjaan, keuntungan dan kesakitan mereka. Sebaliknya, pastikan anda mencipta
profil holistik dengan meliputi semua pekerjaan, keuntungan dan sakit tanpa
mengira sama ada mereka relevan dengan produk anda atau tidak.
5. Profil pelanggan yang baik
akan penuh dengan nota melekit kerana segmen khas akan mempunyai banyak
pekerjaan, sakit dan keuntungan.
6. Apabila menyebut sakit dan
keuntungan, ia lebih berkesan untuk menjadi seperti yang mungkin. Keuntungan
yang tidak masuk akal seperti peningkatan gaji atau terlalu lama, dalam kes
sakit tidak akan memberi anda banyak pekerjaan sebagai perniagaan. Sebaliknya,
tentukan berapa gaji yang semakin meningkat yang pelanggan inginkan atau jumlah
masa yang akan dianggap terlalu lama oleh pelanggan.
Kesalahan biasa:
1. Mewujudkan profil pelanggan
yang meliputi lebih daripada satu segmen
2. Merawat pekerjaan dan hasil
yang sama
3. Mengabaikan pekerjaan emosi
dan sosial yang memihak kepada pekerjaan yang berfungsi
4. Memberitahukan hanya
pekerjaan, sakit dan keuntungan yang berkaitan dengan produk atau perkhidmatan
anda
5. Puas dengan hanya mempunyai
sedikit pekerjaan, sakit dan keuntungan pada profil pelanggan anda
6. Gagal menjadi deskriptif
ketika menyebut pekerjaan, sakit dan keuntungan
KAJIAN
KES
Tidepool adalah permulaan
kesihatan digital yang menyediakan platform data dan perisian terbuka kepada
pelanggannya. Ia melayani pasaran dua belah, dikenali sebagai Pesakit dan
Pengilang Peranti.
Pekerjaan Pelanggan
Pesakit: Simpan gula darah
dalam jarak sasaran dan buat pelarasan terapi apabila tidak mencatatkan julat.
Pengilang peranti: Reka
bentuk, membina dan menjual peranti.
Pain Pelanggan
Pesakit: melalui kesakitan
hipo dan hiperglisemia setiap hari; takut kehilangan anak-anak mereka untuk
Diabetes setiap hari.
Pengilang peranti: perisian
mesti mempunyai nilai kepada penyedia supaya mereka dapat mengesyorkannya
kepada pesakit; mewujudkan perisian pengurusan data; Proses FDA.
Keuntungan Pelanggan
Pesakit: bank maklumat di
hujung jari mereka yang menghilangkan keperluan untuk meneka.
Pengilang peranti: ciri
inovatif yang menarik kedua-dua pembekal dan pesakit.
Comments
Post a Comment